Transporteurs de geliefde melkkoe - Vlaanderen zoekt geld waar het niet is

De Vlaamse regering heeft in haar zoektocht naar extra geld voor de begroting, opnieuw een makkelijk doelwit gevonden in onze sector. Om de begroting in evenwicht te krijgen, wil de regering Diependaele de kilometerheffing opnieuw verhogen. Een zoveelste kaakslag in het gezicht van de Vlaamse vervoerders.

TLB begrijpt niet dat Vlaanderen halsstarrig blijft weigeren om een algemene kilometerheffing in te voeren. Dit blijft voor ons een absoluut strijdpunt. Het is jammer vast te moeten stellen dat de politiek niet de nodige moed aan de dag durft te leggen en kiest voor de ‘makkelijke oplossing’.

Hoewel er nog geen details bekend zijn, zou de maatregel volgend jaar 90 miljoen euro extra moeten opbrengen en vanaf 2027 180 miljoen euro extra. Berichtgeving als zou deze maatregel minder pijnlijk zijn “omdat buitenlandse transporteurs de helft van de rekening betalen” is een regelrechte aanfluiting van de realiteit.

Melkkoe en geen return

Sinds de start van de heffing in 2016 is het tarief – zelfs voor de minst vervuilende euro VI-voertuigen – in Vlaanderen toch gestegen met bijna 60%.

 

De investeringen in o.a. infrastructuur of andere Vlaamse maatregelen voor onze sector zijn echter niet gevolgd… Tegelijkertijd verwacht de overheid dat de Vlaamse transportsector – een typische kmo-sector – wel al grote stappen zet naar emissievrije voertuigen. Bovendien wordt de korting op de kilometerheffing voor emissievrije voertuigen ook nog eens afgebouwd vanaf volgend jaar. TLB roept Vlaanderen op om deze maatregel bij te sturen.

Andere cruciale steunmaatregelen zijn dan weer een federale bevoegdheid. Ook op dat niveau herhaalt TLB haar eisen om de sector de nodige ademruimte te geven door o.a. onze professionele diesel op zijn huidig niveau te behouden en de broodnodige verlaging van de loonkost eindelijk door te voeren.

Deze nieuwe verhoging kan opnieuw niet door de vervoerder gedragen worden. Als sector kunnen we niet anders dan ze integraal door te rekenen aan onze opdrachtgever. Uiteindelijk zal het de consument zijn die de rekening moet betalen.