TLB vraagt behoud professionele diesel: miljardenbelang voor staat en sector

De drie werkgeversorganisaties die de sector Transport & Logistiek vertegenwoordigen, hebben de rekenmachine bovengehaald om het belang van professionele diesel voor de Belgische staatsfinanciën toe te lichten, evenals de absolute noodzaak ervan voor de leefbaarheid van de Belgische transportbedrijven.

TLB is dan ook bijzonder verbaasd over de uitspraken van voorzitter Conner Rousseau (Vooruit) met betrekking tot de geplande afschaffing.

“Wij zijn er eerlijk gezegd moedeloos van dat we telkens opnieuw eenvoudige wiskundige evidenties moeten herhalen,” aldus Bruno Velghe, voorzitter van TLB.

De professionele diesel levert jaarlijks 1 miljard euro op voor de Belgische staatskas!

Buitenlandse transporteurs die door België rijden (meer dan één vrachtwagen op twee, volgens de officiële cijfers van Viapass!) tanken hier hun brandstof.

Op onze wegen zijn na de Belgische vrachtwagens (47,4%) vooral Poolse (10,5%), Nederlandse (9,4%), Litouwse (6,3%), Roemeense (5,9%), Franse (3,4%) en Duitse (3,2%) vrachtwagens aanwezig.

Die laatsten kunnen net zo goed elders tanken in plaats van in België.

Toch stoppen ze hier om te tanken.

Zeker niet omwille van de kwaliteit van onze rustplaatsen …

Maar wel precies omdat er in België professionele diesel bestaat.

Na terugbetaling van een deel van de betaalde accijnzen (19 cent per liter op de 60 cent die aan de pomp worden betaald), lieten ze in 2024 in België het niet onaardige bedrag van 716 miljoen euro achter.

De Belgische transporteurs recupereerden op hun beurt 253 miljoen euro in het kader van de professionele diesel. Rekening houdend met deze terugbetaling betaalden zij nog steeds 539 miljoen euro aan accijnzen aan de federale schatkist.

De transportsector levert dus ruimschoots zijn bijdrage aan het ‘samenleven’.

Enerzijds aan de federale overheid, via de accijnzen. Anderzijds aan de gewesten, via de kilometerheffing.

Die laatste leverde in 2024 maar liefst één miljard euro aan regionale inkomsten op.”

De cijfers spreken voor zich

Voor TLB tonen de cijfers op de meest objectieve manier aan dat raken aan de professionele diesel neerkomt op het risico om bijna een miljard euro aan fiscale inkomsten te verliezen.

De meeste partijen van de federale regering hebben dat goed begrepen en lieten daarom in de verklaring van de regering-Arizona expliciet opnemen: “Wij behouden een competitief voordeel voor de professionele diesel, voldoende groot ten opzichte van Frankrijk en de andere buurlanden.

TLB verwacht dat dit engagement wordt nageleefd.

De vertegenwoordigers van de transporteurs benadrukken bovendien nog twee bijkomende elementen die het behoud van de professionele diesel rechtvaardigen.

Geen valabel alternatief voor dieselvrachtwagens

Enerzijds bestaat er vandaag nog geen financieel haalbaar alternatief voor de overgrote meerderheid van onze leden. Van de 140.000 vrachtwagens (Belgische en buitenlandse) die dagelijks op onze wegen actief zijn, zijn er nog geen 200 elektrisch!
In de eerste helft van 2025 werden in België slechts 74 elektrische vrachtwagens van meer dan 16 ton ingeschreven.

Los van de astronomische kostprijs van elektrische voertuigen, zijn er ook nog talloze operationele obstakels. De capaciteit voor snel opladen is bijvoorbeeld vandaag veel te beperkt.

ETS 2-richtlijn

Anderzijds lijkt Conner Rousseau te vergeten dat in 2027 de ETS 2-richtlijn van kracht wordt.

Alleen al voor de transportsector – en enkel op basis van de cijfers van transporteurs die een terugbetaling van professionele diesel aanvragen – zouden de Belgische vervoerders hun bijdrage aan de staatsfinanciën moeten verhogen met ongeveer 160 miljoen euro.

Bij gelijkblijvende consumptie (cijfers 2024) zullen buitenlandse transporteurs 210 miljoen euro extra achterlaten in de Belgische staatskas.

Opnieuw bij gelijkblijvende consumptie (cijfers 2024) zullen de ‘koolstofgebruikers’ van de weg samen meer dan 1 miljard euro extra belastingen betalen.

De berekening is eenvoudig: € 45 /ton CO₂ komt overeen met een verhoging van ongeveer 12 cent per liter.

Vermenigvuldig dit met het benzineverbruik (3,6 miljard liter in 2024) en het dieselverbruik (6,6 miljard liter in 2024), en trek er vervolgens de terugbetalingen van de professionele diesel van af (253 miljoen voor Belgische bedrijven en 296 miljoen voor buitenlandse transporteurs). Dan heb je meteen een mooie vraag voor het BEC-examen van 2025.

“En ik kan mij voorstellen dat Conner Rousseau met genoegen zal vaststellen dat particulieren bovendien ook nog eens 21% btw zullen betalen op die verhoging van de autobelastingen. Nog meer inkomsten dus!” verzucht Bruno Velghe.