De aanhoudende stiptheidsactie van de loodsen in de haven van Antwerpen heeft een verlammend effect op het wegvervoer. De sector meldt nu al een massale annulering van transportopdrachten, wat de transportondernemingen op aanzienlijke dagelijkse verliezen jaagt. Bovendien waarschuwt de sector voor een nakende ’tweede golf’ van kosten, zodra de actie voorbij is en de achterstand op de terminals moet worden ingehaald.
Huidige situatie: verlies van inkomsten
Door de vertragingen in het aanlopen en vertrekken van schepen zijn veel containers en bulkgoederen niet tijdig beschikbaar. Dit leidt tot een stroom van geannuleerde en uitgestelde transporten. Transportondernemingen moeten nu al hun chauffeurs en materiaal noodgedwongen inactief houden, wat direct ten koste gaat van de rendabiliteit.
“Onze leden zien hun inkomsten wegsmelten als sneeuw voor de zon,” aldus Bruno Velghe, voorzitter van Transport & Logistics Belgium (TLB). “De wagens staan stil, maar de vaste kosten lopen door. We zijn nu al bezig met het afstoten van opdrachten die naar omliggende havens dreigen te verschuiven, een schade die later moeilijk te herstellen is.”
Toekomstige chaos: de kostenescalatie
TLB waarschuwt echter dat de werkelijke crisis voor het wegvervoer nog moet komen. Zodra de stiptheidsactie beëindigd wordt, zal de enorme opgebouwde achterstand in de haven tot een plotse piek in de aan- en afvoer van containers leiden.
TLB voorspelt een onmiddellijke en langdurige terminalchaos op de Antwerpse kaaien:
Oproep tot actie
“Dit is een onhoudbare situatie. Eerst verliezen we geld door de annuleringen, en daarna verliezen we geld door de chaos en de wachttijden,” benadrukt Bruno Velghe “Wij eisen dat alle betrokken partijen – de loodsen, de overheid en het havenbestuur – onmiddellijk rond de tafel gaan om dit conflict op te lossen. Daarnaast dringen we aan op een helder en concreet plan om de logistieke afwikkeling ná de actie te garanderen en onze transportondernemingen te vrijwaren van de naderende terminalcongestie.”
TLB roept op tot een snelle de-escalatie om de economische schade, die nu al honderdduizenden euro’s bedraagt, te beperken en de competitiviteit van de Antwerpse haven niet verder te hypothekeren.